Vlucht, Singburi, Elephant World

Na een prima vlucht(alleen wat weinig slaap) met voldoende beenruimte en gehaktballen met oer-hollandse boerenkool als kerstmaal voor kerstavond stapte ik rond 10 uur uit het vliegtuig.

Na het regelen van een Thaise simkaart moest ik mij melden bij exit 4 waar ik zou worden opgewacht door Mr. Corn.
Volgens de instructies zou hij prima engels kunnen, echter ging het grootste deel van communiceren met handgebaren door Mr. Corn. Samen met een Nederlandse en Duitser(hij was hier 2 weken geleden weer richting huis vertrokken en was nu weer teruggekeerd) gingen wij het eerste deel met de trein richting Singburi. Voor het tweede deel van de reis richting Singburi namen wij afscheid van Mr. Corn. 2 uur later werden wij door Mr. Mcgovern(typische Ierse, roodharige man) opgehaald op Singburi busstation die ons in een pick-up naar het Twin house bracht.

Na een introductie, o.a. over het gebruik van de fietsen die niet gebruikt mochten worden nadat het donker was i.v.m. de honden die jou dan achterna komen. Ook kreeg ik te horen dat het vertrek naar Elephant World de volgende dag om 05:30(!) zou zijn.
Mijn 2 kamergenoten waren momenteel weg, dus die zal ik volgend weekend pas ontmoeten.
Na een frisse douche (die niet boven mijn borst uitkomt) was het tijd voor het avondeten. Het kerstmaal bestond uit rijst, groene curry en een of andere gefrituurde groente die wel lekker smaakte.

Met de groep die er was heb ik nog gekaart en werd besproken wat eventueel het volgende weekend het plan is als het oud op nieuw is. Vuurwerk zou er helaas niet zijn vanwege het overlijden van de koning, maar een feestje in Bangkok zou zeker kunnen.
Half 9 ben ik uiteindelijk naar bed gegaan vanwege het vroege vertrek richting Kanchanaburi. De 2,5 uur durende reis, met nog 3 anderen, in een pick-up werd vergezeld met een meer dan welkom windje.

Na het ontbijt kregen wij een korte introductie en uitleg van de regels in Elephant World door Tong. Hij zal gedurende deze week onze coordinator zijn.
De dag begon met het voeren van de olifanten en dit hebben wij in de middag nog een keer herhaald. Als eerste hebben wij een jonkie mogen voeren genaamd Kanta en later op de dag een oudere olifant genaamd Nemochi. Die dieren eten van alles van bieten tot watermeloenen ( en die gaan in een keer naar binnen), maar vooral de bananen vinden ze lekker. En als een mand fruit niet voldoende is dan proberen ze ook nog wat van hun soortgenoten weg te pakken.

Vervolgens kregen wij een cursus sticky rice balls koken voor de olifanten die geen gebit meer hebben. En sticky was het zeker, aangezien het haast niet van je handen af te krijgen was. Deze hebben wij later aan een van de olifanten gevoerd, door deze direct in de mond te stoppen en waarbij de olifant maar al te graag je vingers aflikte.
Voor de lunch kregen wij nog uitleg over het voedsel wat de olifanten zoal eten. Daarnaast werd verteld over wat zoal gemaakt wordt van de poep van de olifanten zoals papier, hakken voor vrouwenschoenen en zelfs koffie(van de koffiebonen die zij niet kunnen verteren).

Na de lunch was het tijd voor een aantal filmpjes over de intelligentie van de olifanten en hoe goed hun geheugen is. Daar kwam ook de Nederlandse reclame van Rolo langs!
Vervolgens hebben wij nog Maisplanten staan kappen, waarna het tijd was voor een bad voor de olifanten. Hierbij mochten wij ook het water in om de olifanten te schrobben.

In de avond werd er een film van Discovery gekeken over de relatie tussen de olifanten en de mahout (de olifantenrijder). Overdag werd al verteld dat deze relatie net zo sterk kan zijn als tussen 2 olifanten of tussen 2 mensen. Aangezien ook elke olifant een eigen karakter heeft.

Na een prima eerste dag in Elephant World kijk ik al uit naar de volgende dagen.

Jos. De Kock

Wat een belevenis Stijn.. Geniet ervan.. ????????

fam isbouts

wat leuk om de verhalen zo te lezen. en inderdaad een hele belevenis. geniet ervan.