Nog 1 dag en dan…

Zit ik als het goed is in het vliegtuig naar “het land van de glimlach”, Thailand! Waar veel mensen druk bezig zijn met het inpakken van kerstcadeaus om de ruimte onder de kerstboom te vullen en het bedenken van wat er op tafel moet voor kerst, ben ik druk bezig met het verzamelen en inpakken van spullen en kleding voor mijn reis. Spannend!

De reis zal in totaal 5,5 week duren en is georganiseerd vanuit Travel Active. Om Thailand beter te leren kennen, combineer ik het reizen met vrijwilligerswerk. In de eerste week verblijf ik in een olifantenreservaat in Kanchanaburi (oostelijk gelegen ten opzichte van Bangkok). In tegenstelling tot wat veel toeristen doen of wat veel mensen denken dat ik dan zou gaan doen is het niet op een olifant rijden. Alhoewel dit in eerste instantie wel in mij opkwam. Wat veel mensen niet weten, maar waar gelukkig steeds meer aandacht voor is, is dat deze dieren vaak zwaar worden mishandeld voor “olifanten toerisme”. Na het lezen van de verhalen en het zien van beelden op sites (let op beelden kunnen schokkend zijn) als http://circa.com/lifestyle/travel/elephant-abuse-is-the-dark-secret-behind-elephant-rides-for-tourists en http://tipsthailand.nl/olifant-rijden-thailand/ was ik opgelucht om te lezen dat ik niet op de olifanten ga rijden, maar dat ik iets voor deze dieren terug kan doen. De olifanten kunnen vrij rontrekken in het reservaat waar ik verblijf. Activiteiten bestaan o.a. uit het wassen van olifanten, het voedsel voorbereiden (Bana grass, suikerriet en bananenplanten), met de olifanten zwemmen en het begeleiden van de olifanten terug naar het bos waar de olifanten gedurende de nacht verblijven.

Daarnaast ga ik gedurende deze week de omgeving van Kanchanaburi leren kennen. Dit is volgens de verhalen een van de parels van Thailand als het aankomt op omgeving en natuur.

Met het begin van het nieuwe jaar start ook het tweede deel van mijn reis, namelijk de groepsreis van 4 weken. Gedurende deze 4 weken maak ik, in een internationaal gezelschap, kennis met Thailand. Tijdens deze reis verblijf ik niet alleen in de grote steden van Thailand, maar overnacht ik onder andere ook in de bergen bij verschillende bergstammen.

Gedurende deze weken wordt er ook vrijwilligerswerk gedaan. Dit onder andere in de vorm van restauratiewerkzaamheden in Boeddhistische tempels, het geven van Engels op scholen en het meehelpen aan een conservatieproject op het strand in het zuiden. Kort samengevat zal dit een unieke manier worden om in een korte tijd kennis te maken met “het land van de glimlach”, de mensen, de cultuur en de omgeving. Meer verhalen volgen op deze reisblog.

Iedereen alvast hele fijne feestdagen gewenst en de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Reacties

Reacties

Fam isbouts

Heel veel plezier daar in Thailand geniet ervan.

Bea en hein

Hartstikke leuk Stijn, wat je allemaal gaat doen, veel,plezier daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!