Amazing experience, so much to write about...

De tweede dag in Elephants World begon met het ophalen van de olifanten uit het bos en bij elke olifant kregen wij meer uitleg over hoe zij hier terecht zijn gekomen. Zo was er een olifant in Elephants World terecht gekomen nadat ze was aangereden door een vrachtwagen.

Tijdens het ochtendbad van de olifanten zag ik een van de mahouts op een stuk hout kauwen en het vervolgens weer uitspugen. Het was lekker zoet, suikerriet dus!

In de middag was het tijd voor ‘river floating’ op de khwae yai rivier. Het veiligheidvest dat werd ondersteboven als een luier aangetrokken en vervolgens gingen we het water in. Het werkt fantastisch, je gaat gewoon lekker chill in het water liggen, genieten van de omgeving en je wordt door de stroom meegenomen gedurende zo’n 50 minuten. Tong liet verder in het midden of er nog andere dieren naast vissen in het water zaten...

Tijdens het avond eten hebben we kennis gemaakt met Joe van Ourland die verbleef in het enige stukje jungle waar de wilde dieren nog door heen kunnen om bij de rivier te komen voor water. Hij vertelde dat wij donderdagmiddag naar de jungle zouden gaan om daar te slapen. Awesome!

Woensdag was het weer vroeg op vanwege een berg beklimming om half 7. Met een groep van 4, een mahout en 5 honden begonnen wij aan de ochtendwandeling die uiteindelijk vrij intensief bleek te zijn vanwege alle rotsen en het onregelmatige terrein Desondanks liep de mahout gewoon op z’n flip-flops en ook nog is 2 keer zo snel. We zijn tot halverwege geklommen om vervolgens te genieten van een geweldig uitzicht. Overal waar je maar keek!

Na de morning workout en het ontbijt zijn we vertrokken naar de Erawan Waterfalls. Een park waar er geen grote watervallen zijn, maar wel veel. Het park bestaat uit 7 trappen(niveaus) waarbij trap 7 te bereiken was na een klim van 1,5 km. Bij elke trap was er de mogelijkheid om een frisse duik te nemen in het ooh zo heldere water met de vissen die maar al te graag aan je voeten kwamen knabbelen. Zelfs de grootste vissen van zo’n 30 cm, alleen voelde dat meer als een soort zuignap. De leukste trap was trap 4, waar de mogelijkheid was om van een waterval af te glijden. Als herinnering aan die trap heb ik wel een paar schrammen en blauwe plekken, omdat ik niet stond op te letten.

Eenmaal terug beneden kwam er een forse kerel aanlopen met een fles bier in zijn hand en al zwaar aan het ademen. Ik heb hem maar vast succes gewend!

‘S avonds was het tijd voor het eerste biertje in Thailand, Chang Beer. Het bleek uiteindelijk een erg gezellige avond te worden met de staf en andere vrijwilligers van Elephants World, vooral na de Hong Tong whiskey. Een goed moment dus om elkaars taal te leren. Ik ben nu in staat om hallo, dankuwel en wat? te zeggen in het Thais. Ook kan ik al tot 5 tellen in het Thais.

Aangezien ik zo had genoten van de eerste ochtendwandeling had ik donderdag ochtend weer besloten om mee te gaan met de bergwandeling. Het is een lekkere workout voor het ontbijt en van het uitzicht kan ik blijven genieten. Helaas zijn we niet helemaal naar de top gegaan, wat ik graag had gedaan, maar we zijn wel wat hoger gegaan dan de vorige dag. Een belgisch koppel ging dit keer mee en eenmaal boven aangekomen en na een tijdje rust waren we getuige van hoe de man op zijn knie ging om haar ten huwelijk vragen. Haar antwoord was Ja en hij had zeker een mooi moment gekozen om haar te vragen.

In de ochtend stond schoonmaken op het programma(niet mijn favoriete bezigheid!). Het deel waar de olifanten worden verzorgd door de dierenartsen was toe aan een grondige schoonmaak. De dierenartsen zijn 2 dames uit België, waarvan er eentje een tijdje al vrijwilligerswerk had gedaan in Elephants World voordat zij begon aan haar studie. Iets wat haar zo goed was bevallen dat toen zij haar vroegen, zij niet lang hoefde na te denken.

Een van de olifanten die de dierenartsen verzorgden had een gat onder een van haar achterpoten nadat zij op een scherpe steen was gaan staan. Het gat was toen zo groot dat er bijna een hele hand in kon. Nu een jaar later kan er nog steeds een hele vinger in.

Ook de foodshop waar al het voedsel van de olifanten werd opgeslagen was toe aan een grondige schoonmaakbeurt. Het sorteren van de eetbare en verrotte papayas was niet bepaald een pretje. Sommige verrotte papayas hadden de geur van kots...

Na de "rotklusjes" was het tijd om te vertrekken voor de overnachting in de jungle bij Ourland. Om daar te geraken moesten we eerst weer gaan ‘river floating’ waarbij we werden vergezeld door Joe en Jay van Ourland. Tijdens het drijven kregen wij uitleg over de verschillende vogels die leven langs/in het water.

Helaas waren we in Ourland op het verkeerde moment. Gedurende de zomermaanden in Thailand komen alle wilde dieren door het deel van de jungle van Ourland om te drinken bij de rivier en zij hebben een boomhut gemaakt om van bovenaf de wilde dieren te observeren.

Eenmaal donker konden wij genieten van de heldere sterrenhemel en met iedereen hebben wij rond een kampvuur gezeten. De discussies die we hadden gingen over religie, het ontstaan van leven, wetenschap en vrije wil. Niet gedacht dat ik dit soort discussies zou hebben tijdens mijn vakantie!

De volgende ochtend kregen wij les over slangen. Joe vangt slangen als deze bijvoorbeeld in een huis zitten en verzorgt deze slangen dan vervolgens, anders worden de slangen gedood. Joe had momenteel een Sunbeam slang(prachtige kleuren op de huid als je er met licht op schijnt), enkele Birmese pythons, een white lipped pit viper en recentelijk had hij ook nog een cobra gevonden die nog steeds aggressief was.

Na uitleg over slangenbeten was het onder andere mogelijk om een aantal van de slangen zelf vast te houden (alleen de kleintjes en de niet giftige natuurlijk).

Daarna was het tijd om terug te gaan naar Elephants World. Tijdens de wandeling naar het water was Joe druk bezig om zijn haren vol te smeren met citruslimoen als natuurlijke shampoo. Waarom ook niet, een seconde later was ik ook limoen in mijn haren aan het smeren.

Na een frisse ochtendduik sloten wij aan bij een groep om de olifanten te wassen en te schrobben. En toen heb ik ondervonden dat het niet slim is om aan de kant van de poten te gaan staan als ze in het water liggen. ????

In de avond hebben wij nog een interactief college gehad van een professor in biology aan de hand van de vragen die ze had gekregen van een aantal bezoekers die ze die dag had rondgeleid.

De laatste avond werd afgesloten met een barbecue, bier, whiskey en niet te vergeten oliebollen!!! Zo heb ik toch nog iets voor oud op nieuw kunnen vieren.

Helaas gaat het feestje in Bangkok voor mij niet door aangezien ik vanavond in een nachtbus zit op weg naar de volgende bestemming!

fam isbouts

wow stijn je krijgt veel te zien. ben benieuwd naar de foto's ervan

ome Evert

Hoi Stijn, met belangstelling heb ik je verhalen gelezen, je maakt wat mee! Het is een bijzondere manier om het nieuwe jaar te beginnen (de beste wensen nog!), werkend en reizend in Thailand. Groetjes en een fijn vervolg.

Familie van de gevel

Het lijkt me een hele mooie ervaring allemaal. En we hebben er nu een poster bij ben benieuwd wat voor 1. Geniet er nog van we lezen met plezier je mooie ervaring.