Week 2 nomaad through Isaan: Loei city

Oud op nieuw was voor mij dus niet zo spectaculair als ik had gehoopt. Vanuit Bangkok gingen wij met de nachtbus richting Loei (uitgesproken als Looi). Een rit van bijna 9 uur in een comfortabele bus met meer dan voldoende beenruimte. De stoelen waren vergelijkbaar met die van een vliegtuig met een schermpje in de stoel voor je. Ondanks dat vuurwerk was verboden i.v.m. het overlijden van de koning, heb ik toch nog een vuurpijl gezien onderweg en dat was dan het begin van het nieuwe jaar voor mij.

Om 4 uur ‘s nachts kwamen wij aan in Loei city. Bon de coordinator voor deze week vond het maar koud, echter was het nog steeds 20 graden. Daar moesten wij nog wachten op een van de reisgenoten voor de komende weken die al de eerste twee weken van de groepreis(ook al was ze alleen) erop had zitten. Helaas konden we nog niet de hotelkamers in om wat slaap in te halen en dus hebben wij een uurtje gewacht in de lobby om uiteindelijk wat te gaan eten in een van de lokale restaurants die lijken op een autogarage. Een restaurant dus waar je in Nederland met een grote boog omheen zou lopen. Om 7 uur hebben wij vervolgens een ceremonie meegemaakt voor de monniken om het nieuwe jaar in te luiden. De gebeden van de monniken waren natuurlijk niet te begrijpen, maar klonken wel mooi. Daarbij brachten mensen bakken vol met eten mee om dit te op te offeren voor de monniken.

Aangezien iedereen weinig had geslapen in de nachtbus besloten wij na het inchecken nog maar even te gaan slapen.

In de middag hebben wij geprobeerd om Loei city enigzins te verkennen, echter is er vrij weinig te doen. Ook in de toeristenboekjes word deze stad alleen aangeraden als een korte tussenstop. Alle bezienswaardigheden liggen buiten de stad, maar wel dus in de provincie Loei. Tijdens de lunch waren wij op ons zelf aangewezen en het kiezen van het gerecht ging middels wijzen en hopen dat je het geen kreeg wat je dacht te gaan krijgen.

Er was wel een klein memorial parkje vlakbij het hotel, waar je heerlijk kan relaxen en de vissen in de rivier zijn daar groot in aantal en in omvang.

Vlak bij het park lag ook de ‘city shrine’ waarbij wij werden begroet door een oudere dame die tot nu toe nog het beste engels kon vergeleken met de andere mensen in Loei city en zij vond dat ik eruit zag als een popster :).

Volgens het programma van de maandag zouden we engels les gaan geven op een school en zouden wij gaan helpen bij een tempel. Beide zijn uiteindelijk niet door gegaan i.v.m. vakantie na oud op nieuw. Wel zijn wij in de ochtend naar de tempel gegaan genaamd Loei Loong. Dit was erg indrukwekkend en van de coordinator hebben wij geleerd hoe je respect toont aan Boedha. Driemaal dien je een gebedteken te maken, pas als je dat hebt gedaan mag je de rest van de tempel bezoeken.

In de middag hebben wij besloten naar Chiang Kahn te gaan. Een plaats in het noorden van Loei aan de grens met Laos gescheiden door de Mekong river. Ook hier is aan de rivier een prachtig uitzicht te bewonderen met op de achtergrond verschillende bergen in Laos.

Het leukste van Chiang Kahn was de straat met allemaal kleine winkeltjes en de verschillende guesthouses(die allemaal volgeboekt waren). Deze straat staat bekend vanwege de nachtmarkt, die wij helaas niet konden bijwonen aangezien we terug moesten naar Loei city.

Dinsdag stond een bezoek aan phuphamlom forest en de bijbehorende tempel op het programma. Helaas was er bij de tempel weer niks te doen net als bij de tempel de vorige dag. Voordat wij begonnen aan de Wandeling door de jungle (forest) probeerde Bon (die hier ook pas voor de eerste keer was...) iemand te regelen die mee kon als gids. Echter de paar mensen die daar aanwezig waren, waren druk met hanengevechten en dus niet iets waar je blij van wordt om naar te kijken. Op ons zelf zijn wij dus maar aan de beklimming en wandeling van ongeveer 2 km begonnen, maar voor het grootste deel lag er ook een betonnenpad. Alleen het laatste stuk leek wat meer op een jungle waar je regelmatig moest bukken of over takken heen moest. Waarbij ik voor de zoveelste keer in Thailand mijn hoofd stootte alleen dit keer niet aan een deur, maar aan een tak. Onderweg zijn wij nog een duizendpoot tegen gekomen, die je liever toch niet in je kamer zou hebben als je ligt te slapen. Op verschillende plekken in de jungle was er een open ruimte met uitzicht op de bergen wat ook weer erg mooie plaatjes opleverde. Bij terugkeer waren er nog steeds geen monniken dus toen zijn wij maar weer terugkeerd naar Loei City.

Gelukkig was het verblijf aan Loei maar kort, alhoewel het voor mij nog korter had mogen zijn. Al met al is Loei city dus alleen aan te raden voor een korte tussenstop en zijn de dorpen daarbuiten veel interesanter.

Bea

Hoi stijn,
Leuke avonturen,
Vond die mevrouw je ook een popster nadat je een liedje had gezongen?
Loei dus geen aanrsder..., mocht ik daar ook ooit komen.
Veel plezier nog!